Har du lyst til å begynne å danse? Da kan vi ikke si annet enn at det bør du virkelig gjøre! Dans, spesielt pardans, er kjempegøy! I tillegg er det god trening (forskningen sidestiller det med løping) og fantastisk sosialt. Men det er kanskje en del ting du lurer på? Her forsøker vi å svare på vanlige nybegynnerspørsmål.

Må jeg ha med partner?
Hva hvis jeg bare har lyst til å danse med kjæresten min?
Hvor melder jeg meg på og hva koster det?
Hva har man på seg på dansetrening? Og hva med hygiene?
Får jeg brukt det jeg lærer?
Hva om jeg ikke kan komme en gang?

Må jeg ha med partner?

Nei. Vi roterer partnere på alle våre kurs.

Hva hvis jeg bare har lyst til å danse med kjæresten min?

For noen kan det virke veldig skummelt å begynne å danse, og det er trygt å holde seg til en enkelt partner. I utgangspunktet kan det også virke enklere. Vi nekter vanligvis ingen å holde på en fast partner, så lenge kjønnsfordelingen ellers er god. Men du må be instruktøren om tillatelse til ikke å bytte. Dette ordner seg stort sett fint, spesielt på store kurs. Men om kurset er lite eller kjønnsfordelingen dårlig, så må alle bytte. Men det er viktig å forstå HVORFOR vi roterer partnere – det er ikke bare for at alle skal få danse like mye:

  • De fleste har ikke partner, og ikke alle er like flinke. Det er derfor realt å dele på hverandre, så alle får en like god opplevelse av dansinga, og de dårligste kan lære av de flinkeste samtidig som de flinkeste får lov å danse med hverandre innimellom.
  • Læringseffekten av å danse med mange forskjellige partnere er enorm. Mange instruktører går så langt som å si at det er umulig å bli en god danser med bare en  partner. Et enkelt par vil raskt få uvaner og lære seg til feil som hindrer dansen og som det er veldig vanskelig å bli kvitt. Spesielt gjelder dette når man skal lære å føre og følge. Ved å bytte partnere får man mange forskjellige impulser og unngår å venne seg til en enkelt partners uvaner. I utgangspunktet kan det føles som om man får til mer med en enkelt partner, men på sikt vil man definitivt merke fordelen av å danse med flere.
  • Når man bytter partner får man sett sine egne evner i flere sammenhenger, dvs overfor flere partnere. Det gjør at man lettere oppdager og kan rette på sine egne feil.
  • Den sosiale effekten av å rotere partnere skal ikke undervurderes. Når man bytter partnere blir man i løpet av et kurs kjent med mange av de andre som danser, og kommer raskt inn i dansemiljøet. Dette gjør det lettere å få vite om uformelle dansearrangementer og annet. I tillegg er det hyggelig. 😉

Derfor må alle være med på partnerbyttene dersom det er få par på kurset. Uansett: Følg oppfordringer fra instruktør. Og husk: Man blir definitivt en bedre danser fortere av å bytte partnere. Og spesielt kjærestepar bør prøve å bytte på: mange finner ut at de i begynnelsen danser bedre med andre partnere enn hverandre. Dette er helt naturlig: Dynamikken i et parforhold er ikke alltid den samme dynamikken som man trenger mellom to dansepartnere. I slike tilfeller er det veldig gunstig å bytte partnere for å lære å ikke ta med seg pardynamikken på dansegulvet. Etter noen tid hvor dere danser både med andre og hverandre vil dere finne ut at dere fungerer bedre på dansegulvet… og kanskje utenfor?

Hvor melder jeg meg på og hva koster det?

Se vår side om registrering og påmelding.

Hva har man på seg på dansetrening? Og hva med hygiene?

Vanlig tøy og treningstøy holder fint. Det er best med tøy som lar deg bevege deg noenlunde fritt, så trange jeans er kanskje ikke det beste (men det går greit på nybegynnernivå). Sko bør være behagelige, og relativt glatte. Joggesko er ofte for myke og setter seg fast i gulvet, som gjør det vanskeligere å danse. Forskjellige typer pensko er ofte de beste danseskoene man finner i skapet til gjennomsnittsnordmannen. Sokkelesten kan også være fin å danse i, men regn med å slite ut noen sokkepar i løpet av et kurs. De fleste som fortsetter å danse velger å kjøpe seg et par dansesko etterhvert, men du trenger ikke bekymre deg om det til å begynne med.

Jenter bør huske på et par ting til når det gjelder antrekk: Skjørt og kjoler er fint for jentene, men husk pent undertøy eller gjerne en tights under: Skjørt går VELDIG høyt opp
når du spinner rundt, og du kan ikke holde skjørtet nede med en hånd uten å ødelegge balansen din. Har du et skjørt som sitter ganske tett? Joda… da er det kanskje ikke fullt så farlig, men ikke kom og si at vi ikke advarte deg. 😉 Husk også at guttene trenger tilgang på armene og ryggen din, så store, posete ermer er dumt. Og for guds skyld, velg tøy som sitter godt på uten at du behøver heise det opp hele tiden.

For begge kjønn gjelder enkle hygieneregler:

  • Vask deg på hendene før du går på dans, og etter dansetimen. 
  • Pass på at du har dusjet samme dag som dansetimen, gjerne så nært opptil timen som mulig.
  • Pass på at du har rene klær (ikke t-skjorta fra i går).  
  • Bruk gjerne deodorant, men ikke for mye – ren svettelukt er et mye mindre problem enn at noen lukter som en kjemisk fabrikk
  • Pass på god ånde:  En halstablett eller tyggis før du skal danse anbefales. Bruk IKKE snus på dansekurs! 
  • Er du veldig syk, så hold deg hjemme.

Får jeg brukt det jeg lærer?

Ja, det gjør du! OSI Dans arrangerer mange fester hvert eneste semester, der vi spiller musikk for alle dansestilene våre. Redd for ikke å bli budt opp? Ikke noe problem, vi har dansetaxier. En dansetaxi er rett og slett en erfaren danser som har til oppgave å gå rundt å by opp, spesielt folk som ser ut som de ikke har noen partner tilgjengelig. Dansetaxier har også plikt til å si ja dersom de blir budt opp. Prat med folk på kursene også, så forsvinner raskt alle problemer med å finne dansepartner.Les gjerne noen av artiklene våre om temaet også, spesielt  “Pardansens ti bud” og “Hvordan by og bli budt opp“.

Dansefestene våre er heller ikke det eneste  stedet du får dansa. I både swingdansene (spesielt Boogie Woogie og Rock Step) og salsadansene er det store miljøer som går ut for å danse, og det arrangeres fridanser. De siste er fantastiske for å komme inn i miljøet og for å få trent på det man lærer på kurs. Sjekk også ut facebook-gruppene til OSI Dans (en for hver danseform, så meld deg inn i hovedgruppa pluss de danseformene du holder på med), der gis det ofte informasjon  når vi har tenkt oss ut for å danse. Mailinglista er også
et medium å følge med på.

Hva om jeg ikke kan komme en gang?

Fravær er alltid et problem, men om du er borte bare en gang er det stort sett ikke noe problem. Dette gjelder også om det er første gangen du går glipp av. Som regel repeteres forrige kursgangs pensum på begynnelsen av hver time, så du får med deg det du trenger (selv om du må ta i løpet av ti-femten minutter det alle andre brukte en time på å lære). Fra et 10-ukers kurs går det fint å være borte to uker også, selv om du selvfølgelig får mye å ta igjen, mens dette ikke kan anbefales når det gjelder 5-ukers-kursene. Dersom du er borte mye og fortsatt håper å følge kurset, kan du tjene veldig mye på å øve hjemme på det du har lært frem til du ble borte – forbedret kontroll på grunntrinn for eksempel kan gi deg enorm evne til å ta til deg nye turer som du har gått glipp av. Fridanser, danseturer på byen osv er også veldig god trening som fort gjør opp for mistede kursdager. Det lønner seg å bli kjent med de andre på kurset, og å komme med i miljøet.