Av Nikolas Lloyd. Oversettelse ved Sigmund M. Nilssen.
(Do you want to read this in english? View the original text.)

1. Du skal danse for partneren din, og ingen andre

Dette er den Gyldne Regelen. Hvis du følger denne til det ekstreme så vil du automatisk følge alle de andre reglene.

Når du danser bør du huske at du danser for partneren din og ikke for noen andre. Du danser ikke for deg selv. Om du kun danser for deg selv vil du gi lite til partneren din og få lite tilbake. Fører du på denne måten vil du virke selvopptatt og gi jenta følelsen av at hun bare er en ubeleilighet på enden av armen din. Følger du på denne måten ender du opp med å ignorere guttens subtile, lekne nyanser og forstyrre føringen. Danserene mister øyekontakt, og begge går glipp av det den andre har å tilby dem i dansen.

Du danser heller ikke for en eller annen tredje part som ser på dansen. Det er uhøflig å danse mer en person for å imponere en annen. I løpet av perioden på tre og et halvt minutt som du er på dansegulvet til en sang skal du gi  oppmerksomheten til partneren din. Dette er ikke å be om for mye. Tenk over hvordan du ville følt det om du ble klar over at showet til partneren din ikke var for deg, men laget for å imponere og tiltrekke fremtidige dansepartnere. Videre skal man huske på at teknikker man velger for å imponere tredjepart ofte velges fordi de er flashy, og ikke fordi de passer til musikken og partneren. Den beste turen eller stylingen å velge er en som passer til både musikken og den partneren man danser med. Du kan ikke skreddersy dansen din både for partneren og for en observør samtidig.

2. Du skal by opp og akseptere med høflighet

I teorien er det i dag helt greit for en kvinne å by opp en mann til dans. I praksis er det få kvinner som benytter seg av denne muligheten. Det finnes liten grunn til at de ikke skal gjøre det. Det virker feil når man hører ei jente klage over at hun ikke har fått danse, om hun ikke har budt opp noen selv. Hvis noen jenter byr opp og andre ikke gjør det, er det bare de sjenerte som taper på det.

For å gjøre det enklere for de som er flaue over å by opp, bør de som bes opp være hyggelige og akseptere. Du skal alltid se ut som om du er glad for å bli spurt. Det går utover selvtilliten til folk å få inntrykk av at partneren er der under tvang. I det store og hele er det uhøflig å si nei til en dans dersom man blir budt opp. Hvis du likevel må nekte, gjør det på en måte som gjør det tydelig at du sier nei uavhengig av hvem som spør. Det er lov å være sliten etter en serie med hektiske danser, men du bør da love en dans senere på kvelden. Du bør også holde det du lover.

Folk bør ikke ha noe imot å danse med hvem som helst andre en gang i løpet av kvelden. Dog, om man bys opp om og om igjen av en person man allerede har danset med, er man fri til å si nei. På samme måte, om man ber opp noen til dans men oppdager at partneren ikke nyter dansen eller er mye flinkere enn en selv, så bør man ikke by opp den personen om og om igjen. Hver danser har bare så mye tid og energi for en gitt kveld, og man bør gi partneren anledning til å danse med andre. Spesielt er det etterspørsel etter de beste danserene, og det er urettferdig å holde på dem dersom de ikke gir uttrykk for at de helst vil danse med deg.

3. Du skal gripe partneren din bare så hardt som er nødvendig

Få ting ødelegger en potensielt morsom dans mer enn at partneren holder i deg som en skruetvinge. En del kraft er riktignok nødvendig for ikke å miste kontakt med partneren, men noen ganger føler man at man danser med en krabbe med klør som klemmer livet ut av både muskler og bein. En som fører må kunne slippe partneren uten forvarsel, men dette går ikke dersom partneren klorer seg fast. Om partneren henger på for grim død i enhver tur, så vil dansen stoppe idet begge strekker muskler og sener til det ubehagelige. Den som følger må holdes hardt nok til at hun forstår føringene, men hun kan umulig nyte dansen om hun sitter fast i en skruestikke. Ikke vær redd for å si ifra dersom partneren din bruker for mye (eller for lite) makt.

4. Du skal følge når du følger

Gutten skal kunne nyte følelsen av at han gir jenta en god dans. Han kommer ikke til å føle dette dersom hun synes så lite om føringen hans at hun velger å ikke følge den. Hun vil også gå glipp av de unike tingene han tilbyr i dansen. Hun skal danse for ham. I tre minutter er han hennes konge og hun hans dansepike. Når han gir henne rom til å skinne kan hun være så utsvevende hun bare ønsker, når han fører noe som gjør at hun må følge tett bør hun gjøre dette. Hun vet aldri helt hva han planlegger: Ethvert signal hun velger ikke å følge kan ødelegge guttens planer om å gjøre noe annet etterpå som hun kanskje ville ha synes var gøy. Med øvelse vil jenta lett kunne påvirke dansen på kreative måter. Det er mange måter jenta kan foreslå føring uten å ødelegge det som føres nå.

5. Du skal følge når du fører

Dette kan virke som om en motsigelse av det forrige bud. Det det egentlig betyr er at serien med turer som gutten velger, farten og energien han legger i dem, rytmen han bruker og alt annet skal velges i lys av partnerens respons. Han må holde øye med hva som blir vel mottatt, og hva hun ikke liker. Det finnes ikke to like dansepartnere, og jentene føler seg mer spesielle om de skjønner at dansen skreddersys for dem. Ei kreativ og flink jente vil tilby muligheter til visse føringer til partneren. Den som fører bør alltid være klar for å benytte slike initiativ. I løpet av sangen er jenta hans dronning og han en trofast tjener som etterser hennes ønsker.

6. Du skal danse til musikken

Utrolig nok er det mange som gir blaffen i dette budet. Mange danser som om musikken bare var en metronom som gir tempo. En god danselåt har såkalte “breaks”, der rytmen stopper eller endrer seg i noen takter. Flinke dansere markerer denne typen “breaks” i måten de danser, kanskje til og med ved å ta en pause. Hvis musikken plutselig blir stille vil en flink danser kanskje bevege seg roligere, med kortere skritt. Om musikken øker til et stort kresjendo er det på tide med lange skritt og spektakulære turer. Hvordan dansere tilpasser seg musikken er opp til dem, men de bør finne en måte å gjøre det på. En stor del av moroa i dansing kommer fra musikken, men man mister dette om man ikke følger med på den. Om to mennesker danser på en måte som passer musikken perfekt, så vil den dansen ikke passe til noen annen sang og derfor være mer spesiell og unik. De som gjør den samme rutinen uansett hva som spilles, og kun tilpasser tempoet, vil stagnere som dansere.

7. Du skal ikke lukte vondt

Det er mange generelle tips til hvordan man kler seg til dans. Store ringer er ukomfortable for begge. Langt hår og halskjeder kan komme i veien på samme måte som store, baggy klær. Noen typer sko passer ikke til å danse i. Det finnes mange meninger om slike detaljer. Men en ting som alle er enige i er at det er svært ubehagelig å danse med noen som stinker. Ei skjorte som ikke lukter for ille når du tar den på kan lukte forjævelig når du blir varm og svett. Det er ikke til å komme fra at dansere svetter. Gode dansere tolererer dette, men noen ganger støter man på de som lukter skikkelig gammel svette. Om du har planer om å danse tett med partneren din, husk på at de kanskje ikke har en gassmaske tilgjengelig. Dusjen og deodoranten er oppfunnet, og det er lurt å ha med seg flere skift til en lang dansekveld.

Man skal også huske på at de fleste foretrekker lukten av noen som har danset en stund og lukter frisk svette fremfor noen som er flaue over at de har en kroppslukt og har dynket seg i parfyme. Det er ikke gøy å måtte holde avstand til bord med levende lys, bare fordi man er redd for at partnerens parfymesky skal eksplodere i en fresende flammekule.

8. Damen skal avgjøre avstanden

Det er mange turer som kanskje danses best i en svært tett posisjon. Uheldigvis er partnere av og til uenige i hva som er den ideelle avstanden imellom dem. Selv om noen kanskje vil rope “Stereotyper!” i svar til dette, er det uansett sant at det vanligvis er kvinnen som ønsker den lengste avstanden, og mannen som foretrekker (og noen ganger insisterer på) å danse tettere. På grunn av dette er den generelle reglen at damene avgjør. Det er mange måter hun kan signalisere at hun foretrekker at han holder avstand, akkurat som det er mange måter han kan signalisere at hun skal komme nermere. En gallant herre følger hennes ønsker før sine egne.

I praksis bør mannen ikke være redd for å komme nerme sin dame (dog kanske ikke helt på begynnelsen av dansen) for å teste henne. På samme måte bør ikke damen være redd for å ytre sine preferanser i forhold til dette. Om hun avanserer og møter ham og ikke gir noe hint om at hun helst ville holdt avstand, så kan hun ikke klage senere på at han danset for tett.

9. Du skal si unnskyld, spesielt om du er mann

Det er utrolig at folk krasjer med hverandre på dansegulvet såppas sjelden som de gjør. Et dansegulv kan være fyllt til bristepunktet med ville dansere som alle har ovedoppmerksomheten på partneren, og det er likevel sjelden at noen blir alvorlig skadd. Likevel, når du kommer borti noen på dansegulvet, si unnskyld. Du vet kanskje ikke hvem sin feil det var, men snu på hodet og si “unnskyld”. Så fortsetter du. Folk tror ikke mindre om deg dersom du skulle si unnskyld for noe som ikke bare var din feil.

I de fleste tilfeller er det herrene som fører. Et av ansvarene den som fører har er å sørge for at jenta ikke krasjer med noen. Om hun likevel gjør det skal den som fører huske på at det er ham som fører, og at krasjet sannsynligvis var hans feil. Ikke vær den fyren som jenta må si unnskyld for. Vær herren som fritt sier unnskyld for det han har gjort.

På samme måte er et raskt “sorry” på sin plass dersom du har ført en tur litt for vigorøst og kanskje har gjort noe som var ubehagelig for partneren. Det kan hende hun ikke egentlig brø seg, men du viser i det minste at du er klar over det som skjedde. Det kan føre til at hun føler seg tryggere på å danse med deg, sikker på at du vil prøve å unngå en gjentagelse. Bruk en vennlig og omsorgsfull stemme, ikke en beklagende en. Ordene “unskyld” og “sorry” kan likevel brukes for mye av damer (og herrer) som er usikre på seg selv. Nybegynnere som kanskje ikke får til noe behøver ikke unnskylde at det gikk dårlig. For eksempel er det kjempegøy for en flink gutt å føre ei nybegynnerjente: Om han fører perfekt får hun til turer hun aldri har sett før. Dette ødelegges dersom hun sier unnskyld hver eneste gang hun ikke er sikker på at hun fulgte riktig. Damen kan noen ganger si unnskyld dersom hun vet uten tvil at hun ødela et stort øyeblikk eller avbrøt dansen helt, men bortsett fra slike situasjoner er det beste hun kan gjøre å fortsette å smile og danse.

10. Du skal se ut som om du har det gøy

Det finnes ikke noe så ødeleggende for en morsom dans som å danse med noen som ser mellomfornøyd ut. Halvparten av paret kan prøve som en gal, og den andre har det kanskje gøy, men om de ikke viser dette så er det vanskelig for partnerene deres å ha det gøy sammen med dem. Selv om du kanskje ikke har den beste dansen du kan huske, så vil smil  øyekontakt gjøre underverker for humøret til partneren din.